На Салтівці курсують чеські трамваї.
Трамваї потроху повертаються на вулиці Харкова. Відсьогодні кілька мікрорайонів Салтівки з’єднав 23-й маршрут, але, швидше за все, в інших районах довоєнні трамвайні лінії цього року не відродяться і нові не з’являться. Причина — не лише в тому, що росіяни знищили контактну мережу.
23-й маршрут міг бути довшим, але в трамвайному депо не знайшли достатню кількість водіїв.
На 23-й трамвай Харків чекав давно. Його повернення готували п’ять місяців — обстежували та ремонтували колії та лінії, встановлювали табло та облаштовували зупинки. Нарешті, сьогодні перший жовтий трамвай відправився з кінцевої зупинки «Салтівська» ( колишня «Площа Льва Толстого») по проспекту Тракторобудівників до 602-го мікрорайону. Велике полегшення для жителів Салтівки, але поки що таке рішення — досить половинчасте, бо до війни цей маршрут ходив аж до «Індустріальної», з’єднуючи заводські райони та Салтівку. Харківський міський голова Ігор Терехов пообіцяв, що в міськраді працюватимуть над відновленням старого маршруту, але реальна робота в цьому напрямку поки не ведеться.
«Тут є кілька факторів. По-перше, все залежатиме від коштів. Другий фактор — час та спеціалісти, які повинні виконувати цю роботу, обстежувати колії. Поки що у нас немає планів, які я міг би озвучити», — прокоментував ситуацію UA-NEWS.in.ua заступник Харківського міського голови з питань життєзабезпечення міста Дмитро Липовий.
23-й маршрут, обкатка нового трамвая. Фото: maxtram
Одна із причин, чому маршрут не став довшим, — відсутність трамваїв та людей, що вміють їх водити. До повномасштабної війни у Харкові щодня на рейки ставало 167 одиниць транспорту, зараз — 71, це з урахуванням тих п’ятьох, що пішли по 23-му маршруту. Це чеські трамваї з міста Пльзень, які списали за віком. Вагони були виготовлені в 1982–1987 роках і мають високу підлогу, а за правилами ЄС, увесь транспорт має бути доступним, тобто низьким. Чехи подарували Харкову 9 трамваїв, але поки що можна використовувати лише 5, бо не вистачає водіїв.
«Якщо беремо довоєнний випуск, зараз водіїв стало менше на 60%, а з урахуванням того випуску, що сьогодні є — нам не вистачає 20% працівників», — каже Дмитро Липовий.
Експерт з питань міського транспорту Олексій Свід, посилаючись на власні джерела в депо, стверджує — 23-й маршрут міг би бути зовсім іншим, аби не дефіцит кадрів.
«Спочатку була думка запустити його через вулицю Нескорених (колишня Героїв Праці, — ред.) на Гідропарк, такий собі урізаний 26-й маршрут, аби розвантажити частково 24-й тролейбус та 63-й і 204-й автобуси, але в нас поки що не вистачає водіїв», — розповів Свід UA-NEWS.in.ua.
Причин цього дефіциту кілька: виїзд працівників із Харкова в інші регіони, мобілізація, а також — невисока зарплатня. За даними оголошень від трамвайних депо, водій отримує 10-15 тисяч гривень на місяць, в залежності від навантаження та досвіду. Після навчання, яке триває 5 місяців, зарплата буде трохи вищою за мінімальну.
Трамвай чи електробус?
Навесні 2022 року здавалося, що історія харківського трамваю скінчилася: були знищені депо, підстанції та частково рухомий склад. Але вже у кінці травня запустили кілька маршрутів. На початку цього року до центру повернувся трамвай №12, але, схоже, перспективи подальшого розвитку мережі в міськраді не бачать. Звичний рейковий транспорт в мерії вже давно планують замінити електробусами.
На сесії 19 серпня депутати міськради ухвалили рішення позичити у Європейського інвестиційного банку 15 мільйонів євро та купити на них 30 електробусів. Строк позики триватиме 22 роки.
«Електробуси стануть фішкою Харкова: місто планує першим в Україні масово запустити електробуси на маршрути громадського транспорту», — заявив свого часу мер міста Ігор Терехов в ефірі телемарафону.
Навіть звичайні тролейбуси з автономним ходом могли б бути кращим рішенням — вважає Олексій Свід.
«Електробуси зараз виглядають як дорога забавка. Можливо, краще було б спрямувати ці кошти на тролейбуси з автономним ходом, які добре показали себе у час блекаутів: коли частина міста не має струму, а частина має, завдяки цим тролейбусам можна було підтримувати мобільність в місті, адже просто автобусів не вистачає», — вважає експерт.
Також, на його думку, ці гроші можна було б витратити на продовження трамвайної лінії 23-го маршруту до «Індустріальної».
Олексій Свід був одним з позивачів у гучній справі громадськості проти міськради за повернення трамваю на спуск Весніна, де рейси за рішенням чиновників демонтували уже під час повномасштабної війни. Апеляційний суд визнав правоту позивачів, але юридичний департамент міськради подав касаційну скаргу на це рішення. Тож, попри популярність 12-го маршруту, на якому до війни в мерії теж майже поставили хрест, називаючи «атракціоном», більше трамвайних маршрутів найближчим часом в Харкові не буде — на це немає коштів та, головне, політичної волі.
Автор: Олена Павленко