Харківська компанія співпрацює з китайською корпорацією, яка постачала Росії обладнання для бойових літаків

Довгий час "ФЕД" напряму працював з російськими підприємствами.

Проте у самій компанії «ФЕД» заперечують співробітництво з росіянами.

Харківське публічне акціонерне товариство «ФЕД» активно співпрацює з китайською держкорпорацією, яка виявляє толерантність до Росії та продавала їй обладнання для бойових літаків під час війни. Про це пише Харківський антикорупційний центр.

Власником «ФЕДу» є депутат кількох скликань Харківської обласної ради, у тому числі від «Партії регіонів», Віктор Попов. Компанія вигтовляє, ремонтує та модернізує агрегати для авіаційної техніки. Довгий час вона співпрацювала з російськими підприємствами. Офіційно співпрацювати припинилася після санкцій на них. Потім компанія налагодила співпрацю з китайськими компаніями.

«Співпраця між «ФЕД» та китайською AVIC International Holding розпочалась до повномасштабного вторгнення, але не припинилась після публікацій у світових медіа про співпрацю AVIC з росіянами», — зазначив ХАЦ.

На початку минулого року було опубліковано розслідування про те, що державні компанії Китаю постачають устаткування для авіації Росії. Йшлося, у тому числі про компанію AVIC International Holding, яка продавала деталі Об’єднаній двигунобудівній корпорації Росії (входить до «Ростеху», займається виготовленням, у тому числі дронів). У 2022 році вона здійснювала продаж запчастин до реактивних двигунів російського виробництва.

Ще у 2021 році США наклала санкції на AVIATION INDUSTRY CORPORATION OF CHINA LTD, яка є материнською компанією AVIC International Holding. Вона досі перебуває у санкційному переліку. Туди входять компанії, які працюють в авіаційному та космічному секторах Китаю. У США заборонили підтримувати китайський оборонний сектор.

Харківський антикорупційний центр зазначає, що компанія «ФЕД» активно співпрацювала з AVIC International Holding протягом 2023 та поточного років, вона продавала їй двигуни.

«Співпраця продовжується й цього року. Виходить, що українська компанія співпрацює з китайською компанією, що постачала військове обладнання до рф уже під час повномасштабного вторгнення», — пише ХАЦ.

Окрім китайської компанії, яка співпрацює з Росією та стала контрагентом «ФЕДу», була ще й Pha Pte Ltd з Сінгапуру. Її основним контрагентом є «Вертолетная сервисная компания» (Росія).

«За даними баз можна побачити, що через Pha Pte постачаються деталі для ремонту російського вертольота Ка-32. Цікаво, що в митній декларації зазначено, що деталі купують нібито в Південній Кореї. Так ось, офіційним ділером російських вертольотів Ка-32 в Південній Кореї є фірма Rh Focus Corp. Вона обслуговує вертольоти Лісової служби республіки Корея. Мова йде якраз про вертольоти російського виробництва. Одна з митних декларацій за 2019 рік прямо вказує, що корейська корпорація купує авіадеталі у росіян через сингапурську Pha Pte. До цієї російсько-корейської ідилії долучився ПАТ «ФЕД», — розповів ХАЦ.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Турбоатом» лишається в Харкові. Чому підприємство відкриває філії на заході країни?

На сьогодні акціонер та директор «ФЕДу» — Віктор Попов. До цього директором і головою наглядової ради компанії був Олександр Жданов. Зараз він є членом наглядової ради. До 2007 року третиною акцій «ФЕДу» володіла авіаційна корпорація Росії «Рубін». На її місце до акціонерів увійшла також російська компанія «Авіа ФЕД Сервіс» (до цього у неї було 3,9% акцій «ФЕДу»). До 2011 року у «Авіа ФЕД Сервіс» була частка у розмірі 37,6%, за деякий час вона зменшилася. Російські компанії мали частки у «ФЕДі» до першого кварталу 2014 року. Попри те, що після 2014 року російські компанії не мали часток у «ФЕДі», торгівля з державою-агресоркою продовжувалася.

Зокрема, за рік після початку бойових дій на сході країни «ФЕД» продав російській компанії «СЕНТРО-М» два привід-генератори ДП-22. У 2017 році «ФЕД» здійснював торгівлю з «Авіа ФЕД Сервіс», торгівля тривала до 2018 року, поки компанія не опинилася під санкціями.

Восени 2019 року Віктор Попов розповідав про бажання співпрацювати з Росією.

«Лібералізація відносин з РФ як з авіаційним ринком у частині цивільної авіації. Дивіться, санкції проти РФ є по всьому світу. Є тільки у військовому плані. А в цивільній галузі та космічній санкції світової спільноти щодо кооперації з РФ відсутні. Америка працює з Росією і по космосу, і по авіації. Європа працює і по космосу, і по авіації», — сказав Попов «Цензор.нет».

На початку 2020 року син Віктора Попова Олексій був звільнений з посади директора 410-го авіазаводу (був у складі «Укроборонпрому») через фото, де він одягнений у російську військову форму.

У 2021 році «ФЕД» продовжив постачати деталі 558-му авіаремонтному заводу Білорусі, який займався, у тому числі ремонтом військових гелікоптерів. Улітку 2024 року стало відомо, що цей завод ремонтує російські гелікоптери Мі-8 та Мі-17.

У ХАЦі розповіли, що протягом тривалого часу намагалися отримати коментар від представників «ФЕДу», проте його їм так і не надали. Тому вони надіслали офіційний запит на пошту «ФЕДу». У питаннях ішлося про зв’язки контрагентів «ФЕДу» з росіянами та ризики того, що його продукцію може використовувати російський військово-промисловий комплекс. У відповіді представнику «ФЕДу» не прокоментували співпрацю з китайською та корейською компаніями.

«Загалом коментар підприємства можна звести до фрази: «Російську агресію засуджуємо, з російськими підприємствами не співпрацюємо ні з яких питань», — розповів Антикорупційний центр.

Під час війни було кілька розслідувань щодо постачання українських деталей підприємствам Росії, які працюють в авіасфері. Зокрема, йшлося про те, що компанія «Авіа ФЕД сервіс» з початку війни продала росіянам запчастини на 650 мільйонів рублів, більша частина запчастин надійшла з України.

«У розслідуванні йдеться, що з лютого 2022 року до липня 2023 року «Авіа ФЕД сервіс», згідно з митними деклараціями, імпортувала деталі для ремонту літаків Ан-124 виробництва державного Харківського машинобудівного заводу «ФЕД» (не плутати з ПАТ «ФЕД») майже на 120 мільйонів рублів, запчастини для локаційних станцій вертольотів Ка-32 київського заводу «Радар» на понад 67 мільйонів, деталі для ремонту двигунів Ан-24 та Ан-12 виробництва «Мотор Січ», продукцію київського заводу «Артем» та інших українських підприємств приблизно на 170 мільйонів рублів. Деталі постачали через посередників, зокрема, фірми з ОАЕ Linker», — пише ХАЦ.

Проте в «Укроборонпромі» таку інформацію назвали фейковою. Проте фірмі Linker продукцію постачала, у тому числі «Мотор Січ». Восени 2022 року її директора затримали за підозрою у державній зраді.

«У той самий період, коли росіяни активно скупляли авіадеталі українських виробників, «Мотор Січ”» торгувала з корейською RH Focus та її сінгапурською проксі. І дані про них ще залишились в митних базах. Поки що проводити повноцінну паралель  між «Мотор-Січ» і ПАТ «ФЕД» не можна. Харківська компанія засудила державу-агресора і заявила, що не має справ з росіянами, однак це не заважає «ФЕДу» мати мінімум двох контрагентів, основними торговельними партнерами яких є російські оборонні підприємства», — зазначив ХАЦ.

Автор: Марія Мирошниченко

Джерело

Новостной сайт города Харьков